Vandaag was de Autonomous Racing League. Een wedstrijd met zelfrijdende wagens.
En vanuit een race standpunt bekijken was het (althans in mijn ogen) een regelrechte ramp. En op zijn minst nog redelijk genant.

Een korte uitleg over de A2RL (Abu Dhabi Racing League).
Er zijn 8 teams van over de hele wereld, voor zover ik het begrepen heb allemaal universiteiten. Die krijgen allemaal een auto toegewezen en dat is een Super Formula wagen, Een redelijk performante wagen, gebouwd door Dallara, en met een Honda trubo motor die niet zo veel moet onderdoen voor een F1.
In die wagen word een besturingssysteem ingebouwd. Het stuur en pedalen worden dan bediend door hydraulische pistons. Er zijn ook camera's, GPS, radar en lidar aanwezig in de wagen. Dit systeem is voor alle wagens gelijk. De teams moeten dus de software ontwikkelen om alles aan te sturen en de wagen autonoom te laten racen.

De teams hadden daar iets van een 6 tot 8 weken tijd voor.
Daniil Kvyat was dan weer piloot van dienst in een zelfde wagen om een vergelijking te kunnen maken. De snelste wagen was nog altijd ruim 10 seconden trager dan Kvyat op een rondje Yas Marina.

Er waren 3 kwalificatiesessies waarin elk team 1 poging mocht doen. De snelste tijd over alle sessie telt dan uiteindelijk mee. Van de 8 teams mochten er dan 4 starten.
Daar waren er al redelijk grote verschillen. De eerste 3 nog op zowat 1.2 seconden van elkaar (pole tijd iets van een goede 2 minuten en een sjiek) maar de vierde was al ruim 23 seconden trager dan de pole.....

De race was al niet veel beter.
Die race was voorzien op 8 ronden. Eerst een opwarmronde en dan begon de race.... met 2 ronden onder safety car. Zogezegd voor de veiligheid. Dan komen ze op het einde van de 2e ronde en begint de 3e ronde en valt de 3e wagen stil net voor de streep. De 4e wagen blijft er achter stilstaan. Met als gevolg een verlenging van de SC.
Einde 3e ronde en de race kan eindelijk van start. Na een halve ronde, in de chicane aan het eind van de backstraight, gaat de leidende wagen in de fout. Te hard geremd op koude banden en in een spin.
Race direct in full course yellow. En daar wordt het genant. Wagens 2 en 3 gaan voorbij de gespinde wagen, de 4e niet en staat stil op het circuit. En dan komen die andere wagens na een ronde onder FYC achter die wagen ook tot stilstand. Want voorbijsteken onder FYC is immers niet toegestaan. En dus waren we in ronde 5 en stonden alle wagens stil.......
Dan maar alle wagens naar de pits en een herstart (in een andere volgorde dan waarin ze stilgevallen zijn, vraag me niet waarom). En met maar 3 wagens want 1 kon er de herstart niet meer nemen.
De 2e helft van de race zou dan normaal gezien nog 3 ronden moeten duren (r6, 7 en 8) maar eens ze de herstart namen en over start en finish kwamen werd de race afstand plots aangepast naar 7 ronden. Dus nog 2 race ronden. Meteen in de hairpin ging de leider iets te wijd, en viel ook stil. De 2de wagen had de leiding dan al overgenomen. De 3e ging er na wat aarzelen ook voorbij. En van zodra de nieuwe leider over de streep kwam werd de race al afgevlagd na 6 ronden.

Kort samengevat : anderhalve ronde geracet van de 6 volle ronden (waar er oorspronkelijk 8 voorzien waren) en 2 van de 4 wagens aan de finish.

Mijn conclusie : Een feestje voor nerds waarschijnlijk. Die zullen waarschijnlijk massaal zijn klaargekomen. Maar als echte racefan vond ik er niets aan.

En als je zelf wil kijken : Klik hier