Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _Pe_ Bekijk bericht
Dat heb ik niet gezegd hé. Volgens jou staat het in de reglementen dat wat Alonso deed verboden is, dus is het de fout van Alonso.
Niet helemaal. Wat Alonso deed kan volgens een bepaald artikel in het reglement beschouwd worden als potentieel gevaarlijk.
Ik probeer je gewoon de redenering van de Stewarts uit te leggen. Er zit een zekere logica in. Niet dat ik er 100% mee akkoord ben (dat heb ik ook nooit beweerd) maar het is gewoon een grijze zone in het reglement. En daar hebben de Stewarts dus nu een lijn getrokken.
Of ze die lijn in de volgende races gaan doortrekken is maar de vraag.



Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _Pe_ Bekijk bericht
Maar door tegen 250 km/h, in een bocht die volle gas genomen wordt, 2 seconden lang op je schermpje zitten kijken, heeft Russell wel iets heel belangrijk gemist. Namelijk het aanfloepen van de lift & coast lichten van de wagen van Alonso. Wat mij dan vooral stoort is de Russell zelf zo licht over dat feit heen gaat want : "We doen het allemaal". Mijn vraag is dan of dit echt nodig is. Moet dit ? Is het echt nodig dat je op zo een moment op je schermpje zit te kijken ? Zou je niet beter je ogen op het circuit houden. Je wilt toch iemand inhalen. Zou het dan niet beter zijn om daar op te focussen ?
Ik ga geen uitspraken doen over hoe lang Russell op zijn scherm heeft gekeken. Dat kan ik op die beelden niet uitmaken, als je het er al kan op uitmaken.
Maar feit is dat er nu eenmaal knoppen op het stuur zitten en die dienen ergens voor. Dus ja, iedereen doet het, een korte blik op het stuur (of dat 2 seconden of een halve seconde is, dat durf ik niet beweren) en een instelling veranderen hoort nu eenmaal bij de moderne F1. Iedereen doet het gewoon constant.
Zelfs jij in je gewone straatwagen houd niet elke seconde je blik vooruit gericht. Af en toe werp je een blik op je dashboard om je snelheid in de gaten te houden. Of kijk je in je spiegels. (Mag een piloot van jouw dan niet meer in zijn spiegels kijken omdat hij altijd voor zich moet kijken?) Of je navigatie..)
En ook op een moderne straatwagen (al weet ik dus niet hoe oud de jouwe is) zitten tegenwoordig heel wat knopjes (sommigen lijken bijna op een space shuttle), dus dan zul je tijdens het rijden daar ook wel eens een blik op werpen.

Wat ik vooral bedoelde dat Russell gewoon zei dat het zijn eigen schuld is dat hij gecrasht is omdat hij te laat heeft opgemerkt dat hij te dicht tegen Alonso zat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _Pe_ Bekijk bericht
Daarom heeft een F1 wagen dus ook geen remlichten maar wel lift & coast lichten. Maar als de piloten er niet naar kijken kan je ze evengoed van de wagen afgooien.
Ik weet zelfs niet of er "lift and coast" lichten zijn.
Het achterlicht moet branden als het regent en het moet knipperen als de wagens "harvesten". De batterij opladen dus. Wat meestal wel tijdens het remmen is maar niet noodzakelijk in elke bocht.
F1 wagens remmen deels op de remmen zelf en deels op de motor (MGU-K dacht ik). Regeneratie van de batterij (harvesten) gebeurt dus als er geremd wordt op de motor.


Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _Pe_ Bekijk bericht
Er zijn volgens mij heel veel piloten die niet akkoord zijn met deze straf voor Alonso. Je moet nog altijd mogen racen hé.
Ik heb het niet over deze straf voor Alonso maar over de straffen (penalty's) in het algemeen.
Die zijn aan het begin van het seizoen verhoogt op aandringen van de piloten zelf en na feedback van hen op een aantal incidenten.
Toen men bv. beelden liet zien van inhalen buiten het circuit, dan waren er heel veel piloten die zeiden dat ze liever de penalty (vorig jaar 5 seconden) pakken en een gat proberen te trekken in plaats van de plaats terug af te geven.
Mochten de straffen niet zijn verhoogt, dan was hij er wellicht vanaf gekomen met een 5 of 10 seconden penalty.