Aangezien de teams (of toch de meeste teams) vorig jaar het grootste deel van hun budget hebben besteed aan de ontwikkeling van de wagen van dit jaar, zou ik toch durven zeggen dat ze voordeel hebben gehaald voor dit jaar. Dat is volgens mijn niet overdreven te noemen.
Over de komende jaren wil ik mij niet uitspreken.
Ondertussen heb ik nog het een en ander gelezen over de interpretatie van de regels of zoals die door de FIA en Red Bull verschillend zijn geïnterpreteerd. Een van de geruchten is dat ook het loon van Adrian Newey een probleem is.
Volgens de regels van de cost cap tellen de top 3 hoogste lonen niet mee in de cost cap. De 3 hoogst verdienende ontwerpers/ingenieurs/bazen mogen dus zoveel verdienen als ze in hun zakken kunnen steken.
Probleem met Newey is dat hij officieel maar een extern consultant is. Hij staat dus niet op de loonlijst van Red Bull maar is in feite een zelfstandige. Of een freelancer zoals ze in het Engels zeggen.
De FIA rekent daarom zijn volledige wedde aan als binnen de cost cap, hij is immers geen werknemer van Red Bull en dus komt volgens hen zijn verdienste niet in aanmerking voor de top 3 hoogste lonen. Red Bull ziet het uiteraard anders en zijn telt zijn loon wel als de top 3 verdieners en dus buiten de cost cap.
Om maar te zeggen : Onbevestigde geruchten. Geen idee wat er van dit alles waar is.