Pagina 12 van 15 EersteEerste ... 21011121314 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 150

Discussie: F1 2022

  1. #111
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.109

    Standaard

    Er wordt van alles verteld hé. Ik heb iets gelezen over 1 miljoen dollar er over. Het verhaal over het etentje heb ik ook gelezen. Maar ik heb ook gelezen dat Red Bull vol houdt dat ze het budget helemaal niet overschreden hebben. En dan weer iets dat zei de budget cap blijkbaar anders geïnterpreteerd hebben dan de andere teams. Dat laatste vind ik al helemaal bullshit. Indien er 1 van de 10 teams de regels anders interpreteert dan de andere 9 lijkt het me logisch wie de regels verkeerd geïnterpreteerd heeft.

    We weten natuurlijk niet wat er precies in dat ABA staat, maar ook daar gaan er geruchten over. Namelijk als straf zou Red Bull 25% minder windtunneltijd krijgen. Bij Red Bull vinden ze die straf dan weer te zwaar en die zouden dan weer een tegenbod gedaan hebben. Het voelt een beetje alsof we op een beestenmarkt staan als je het mij vraagt.
    De andere teams zouden liever iets zien waardoor de hele wereld ziet dat Red Bull een beetje gefoeteld heeft. Ze willen Red Bull aan de schandpaal genageld zien om het cru te zeggen. Door Red Bull bijvoorbeeld volgend jaar een heel jaar lang de laatste garage in de pitlane toe te wijzen. Ik weet niet of ze daarmee bedoelen dat ze Red Bull graag zouden geschrapt zien uit het constructeurskampioenschap van vorig jaar, maar dat zou dezelfde impact hebben.

    Ik vind wel dat de andere teams heel ver gaan wanneer ze zeggen dat Red Bull, door zich niet aan budget cap te houden in 2021, voordeel zouden hebben in 2022, '23 en verder (tot zelfs in 2026). Dat vind ik er los over. Maar ik ben er wel van overtuigd dat Red Bull voordeel gehad heeft in 2021 door zich niet aan die budget cap te houden. Dit jaar is Max gewoon de sterkste van het veld. Niks aan te doen. Verdiend kampioen. Maar vorig jaar... Hij heeft een onbekwame (of ondeerlijk) Massi nodig gehad om wereldkampioen te kunnen worden. En nu blijkt dan nog dat dat gebeurd is met een wagen waar onderdelen op zaten die ontworpen zijn met geld dat ze eigenlijk niet hadden mogen gebruiken. Dus eigenlijk met een illegale wagen. Sorry, dan is die titel onverdiend. Ik ben er van overtuigd dat Lewis die titel niet eens meer wil, dus van mij moeten ze die titel niet afnemen van Max, maar ze zouden wel hard moeten neerkomen op Red Bull. En als dat is door een uitsluiting uit het constructeurskampioenschap van 2021, dan is dat maar zo.
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  2. #112
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Aangezien de teams (of toch de meeste teams) vorig jaar het grootste deel van hun budget hebben besteed aan de ontwikkeling van de wagen van dit jaar, zou ik toch durven zeggen dat ze voordeel hebben gehaald voor dit jaar. Dat is volgens mijn niet overdreven te noemen.
    Over de komende jaren wil ik mij niet uitspreken.

    Ondertussen heb ik nog het een en ander gelezen over de interpretatie van de regels of zoals die door de FIA en Red Bull verschillend zijn geïnterpreteerd. Een van de geruchten is dat ook het loon van Adrian Newey een probleem is.

    Volgens de regels van de cost cap tellen de top 3 hoogste lonen niet mee in de cost cap. De 3 hoogst verdienende ontwerpers/ingenieurs/bazen mogen dus zoveel verdienen als ze in hun zakken kunnen steken.
    Probleem met Newey is dat hij officieel maar een extern consultant is. Hij staat dus niet op de loonlijst van Red Bull maar is in feite een zelfstandige. Of een freelancer zoals ze in het Engels zeggen.
    De FIA rekent daarom zijn volledige wedde aan als binnen de cost cap, hij is immers geen werknemer van Red Bull en dus komt volgens hen zijn verdienste niet in aanmerking voor de top 3 hoogste lonen. Red Bull ziet het uiteraard anders en zijn telt zijn loon wel als de top 3 verdieners en dus buiten de cost cap.

    Om maar te zeggen : Onbevestigde geruchten. Geen idee wat er van dit alles waar is.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  3. #113
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Korte reactie na de race voor ik in mijn beddebak kruip : Waarom kregen Perez, Russel en Alonso geen zwart/oranje vlag voor losgangende onderdelen?

    Magnussen moest in Singapore zijne voorvleugel laten wisselen omdat de endplate van zijn vleugel hing te wapperen. De van Perez mocht wapperen tot die er af viel....
    Die van Russel hing ook al eniszins los en Alonso zijne rechtse spiegel was al heel lang losgekomen voor hij afbrak.
    Dat mag dus allemaal?
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  4. #114
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.109

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Aangezien de teams (of toch de meeste teams) vorig jaar het grootste deel van hun budget hebben besteed aan de ontwikkeling van de wagen van dit jaar, zou ik toch durven zeggen dat ze voordeel hebben gehaald voor dit jaar. Dat is volgens mijn niet overdreven te noemen.
    Klopt inderdaad wel. Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat de suprematie van de tandem RedBull/Verstappen dit jaar zo groot is dat ze ook makkelijk wereldkampioen zouden geworden zijn zonder deze minor overspend. Daar is dit jaar gewoon niks tegen te beginnen.
    Dat was in 2021 wel wat anders. Toen had Max de hulp nodig van een onbekwame Latifi en Massi om wereldkampioen te worden. En nu blijkt dat de wagen van Max misschien wel illegaal was want er zouden onderdelen op kunnen gezeten hebben die ontwikkeld geweest zijn met geld dat ze eigenlijk niet hadden mogen gebruiken. Dat zet in mijn ogen een heel groot vraagteken bij die wereldtitel.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Ondertussen heb ik nog het een en ander gelezen over de interpretatie van de regels of zoals die door de FIA en Red Bull verschillend zijn geïnterpreteerd. Een van de geruchten is dat ook het loon van Adrian Newey een probleem is.

    Volgens de regels van de cost cap tellen de top 3 hoogste lonen niet mee in de cost cap. De 3 hoogst verdienende ontwerpers/ingenieurs/bazen mogen dus zoveel verdienen als ze in hun zakken kunnen steken.
    Probleem met Newey is dat hij officieel maar een extern consultant is. Hij staat dus niet op de loonlijst van Red Bull maar is in feite een zelfstandige. Of een freelancer zoals ze in het Engels zeggen.
    De FIA rekent daarom zijn volledige wedde aan als binnen de cost cap, hij is immers geen werknemer van Red Bull en dus komt volgens hen zijn verdienste niet in aanmerking voor de top 3 hoogste lonen. Red Bull ziet het uiteraard anders en zijn telt zijn loon wel als de top 3 verdieners en dus buiten de cost cap.
    Het probleem is dat er in 2020 een generale repititie geweest is. Ieder team heeft toen zijn financiële gegevens doorgegeven en de FIA heeft die allemaal bekeken en verbeteringen aangebracht waar nodig. Bij Red Bull hadden ze gewoon moeten weten dat volgens de FIA de volledige wedde van Newey had meegerekend moeten worden.
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  5. #115
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.109

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Korte reactie na de race voor ik in mijn beddebak kruip : Waarom kregen Perez, Russel en Alonso geen zwart/oranje vlag voor losgangende onderdelen?
    Leuke race.
    Dat van die zwart-oranje vlag vond ik ook al vreemd, maar eerlijk gezegd juichte ik het wel toe. Wat een gejammer altijd over loshangende onderdelen. Max die over de radio zit te jammeren dat piloot x of y zijn endplate los hangt. Bijna alsof hij schrik heeft dat dat ding gaat afbreken en door zijn vizier gaat vliegen. We weten allemaal wat Max wil bereiken met dat gejammer over de radio. Dat die andere wagen de pits in moet en hij er voorbij is. Niet meer, niet minder. Ik vind dat de FIA helemaal door slaat wanneer het gaat over loshangende onderdelen.

    Ondertussen is er wel wat veranderd in de uitslag. Haas heeft het resultaat van Alonso aangevochten, wegens loshangende onderdelen, en gelijk gekregen. Alonso heeft dan een 30 sec penalty gekregen en zakt naar de laatste plaats. Alpine laat het daar dan weer niet bij en heeft de klacht van Haas aangevochten omdat die te laat zou ingediend zijn. Ik geloof niet dat daar al uitspraak rond gebeurd is.
    Wat een gejammer toch allemaal. Ja, Alonso's spiegel hing los. Maar wat een prachtige race heeft hij gereden. Heeft hij iemand in gevaar gebracht met die loshangende spiegel ? Ik vind van niet. Ik ben eerder van mening dat het niet zijn schuld was dat die spiegel los hing. Dat moet je Stroll aanwrijven. En die mag voor die move van mij best was strafpunten op zijn superlicentie krijgen. Hij krijgt blijkbaar een gridstraf volgend weekend. Geen idee of er ook strafpunten aan vast hangen of niet.
    Er is trouwens nog een straf uitgedeeld gisteren die ik totaal onverdiend vond, en dat was die voor Russell. Ik vind niet dat Russell zoveel verkeerd gedaan heeft. Komaan... in T1 van een race ??? Het is niet zo dat Sainz compleet onschuldig was hé. Het was heel duidelijk wat die van plan was, en dat was de bocht afsnijden om toch nog voor Max te raken. Was een heel goed idee, maar om dat in de eerste bocht van een race te doen ? Hij had moeten weten dat andere piloten dat niet gingen verwachten.

    Nog 1 piloot kudos vergeten te geven en dat is Sebastian Vettel. Helemaal geen fan van hem maar hij heeft een dijk van een race gereden gisteren. Die pass buitenom was gewoon magistraal. Leuk om hem nog eens op niveau te zien presteren.
    Laatst gewijzigd door _Pe_; 24 October 2022 om 07:33
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  6. #116
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Van mij mogen ze ook blijven rijden met een loshangende spiegel of endplate. Maar het gaat mij om de consistentie.
    3 keer is Magnussen dit seizoen al binnengeroepen voor een losse endplate. Dat nmoet je consequent zijn en dat ook doen als Perez zijn endplate loshangt. En als Alonso zijne spiegel loshangt.

    Bovendien zeggen de Stewards en ook de FIA zelf (bij monde van Jo Bauer, "FIA technical delegate", en Nicolas Tombazis, "FIA technical chief") dat een loshangende spiegel onveilig is. En ze waren er ook 2 keer op gewezen van Haas.
    Waarom dan niet meteen wart/oranje geven? Waarom mocht Alonso alsnog 30 ofzo ronden rijden met die spiegel? Als het onveilig is?
    Zeggen dat het onveilig is maar niet ingrijpen..... leg me dat eens uit?


    Maar al bij al blijft het een hekel thema. Er valt wel degelijk iets voor te zeggen om voor dergelijke voorvallen de zwart/oranje vlag boven the halen. De rijden aan hoge snelheden en een brokstuk hoeft echt niet zwaar te wegen om aan een hoge snelheid veel schade te veroorzaken (immers : kracht = snelheid x massa). Kijk maar naar Hongarije 2009. De veer die van Barrichello zijn wagen afbrak en tegen Felipe Massa zijn helm vloog.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  7. #117
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.109

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Van mij mogen ze ook blijven rijden met een loshangende spiegel of endplate. Maar het gaat mij om de consistentie.
    3 keer is Magnussen dit seizoen al binnengeroepen voor een losse endplate. Dat nmoet je consequent zijn en dat ook doen als Perez zijn endplate loshangt. En als Alonso zijne spiegel loshangt.
    Klopt. Het lijkt me alsof de FIA pas reageert wanneer piloot x of y over de radio zijn beklag doet. Daarom ook dat we de hele tijd de piloten horen zagen op de radio. Eigenlijk compleet verkeerd. Doet me een beetje denken aan voetbal waar de spelers ook altijd rond de scheidsrechter hangen om een penalty te claimen of wat dan ook.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Maar al bij al blijft het een hekel thema. Er valt wel degelijk iets voor te zeggen om voor dergelijke voorvallen de zwart/oranje vlag boven the halen. De rijden aan hoge snelheden en een brokstuk hoeft echt niet zwaar te wegen om aan een hoge snelheid veel schade te veroorzaken (immers : kracht = snelheid x massa). Kijk maar naar Hongarije 2009. De veer die van Barrichello zijn wagen afbrak en tegen Felipe Massa zijn helm vloog.
    Ik heb het altijd moeilijk met van die vergelijkingen. Dat was echt zo een freak accident. Wat je zegt over die veer die Massa tegen zijn helm kreeg klopt helemaal hé, en het is waarschijnlijk ook wel nodig dat de FIA ingrijpt en probeert dergelijke voorvallen te elimineren in de toekomst, maar het moet wel nog altijd racen blijven hé.
    Gisteren mij serieus zitten opjagen in die talkshow met Gert Verhulst waar minister Lydia Peeters maar bleef kwaken over naar 0 verkeersslachtoffers te gaan in de toekomst. Gert Verhulst opperde op een bepaald moment dat dat gewoonweg onmogelijk was maar die uitspraak werd compleet genegeerd. Lydia bleef maar kwaken. En toch had Gert gelijk. Van het moment je jezelf in beweging zet is er een kans dat er iets gebeurd. En als je dan met 2 of meer tegelijkertijd begint te bewegen wordt die kans alleen maar groter. Een paar weken geleden is in Genk een dode gevallen toen 2 speed pedelecs op elkaar reden. Erg, heel erg, maar wat doe je er aan ? Indien je wilt dat niemand om komt in het verkeer moet iedereen stilletjes in een hoekje gaan zitten en wachten tot je sterft. Dan heb je 0 verkeersdoden. Maar heb je dan nog een leven ?
    Net hetzelfde in de F1. Hoe groot is de kans dat die spiegel wanneer die afbreekt effectief iemand gaat verwonden ? Die is niet 0 hé. Die kans is er. Maar is die dan zo groot ? Is het echt nodig om voor zo een futiliteit iemand een zwart-oranje vlag te geven ? Ik wil maar zeggen. Op een bepaald moment moet je durven zeggen dat het risico zo klein is dat het beter is van verder te racen. Anders stoppen we gewoon beter met racen tout court. Dan raakt er niemand gewond. Dan zetten we de piloten in een zaaltje achter een pc en een stuurtje en laten we de auto's op afstandsbediening over het circuit rijden. Dan is de kans op letsel 0. Maar zitten we daar op te wachten ? Ik in elk geval niet.
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  8. #118
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Chapeau voor jouw dat je het aankunt om het gebazel van een minister aan te horen op tv. Ikzelf heb dat al jaren geleden opgegeven en de TV zelf eigenlijk ook al meer dan een jaar.

    Maar je hebt een punt. Alle risico uitsluiten is onmogelijk. 0 verkeersdoden is dat waarschijnlijk ook.

    Maar het feit dat die spiegel uiteindelijk wel degelijk is afgebroken bewijst ook weer dat het wel degelijk gevaarlijk is. Het is onmogelijk te voorspellen waar een afgebroken onderdeel terechtkomt als het wegvliegt. Misschien dat het niet direct tegen iemand zijn helm vliegt maar de kans bestaat wel degelijk dat het bv. op de baan terechtkomt vlak voor iemand zijn band zodat die het niet meer kan ontwijken. En met mogelijks een klapband en erger ongeval tot gevolg.

    Alpine heeft beroep aangetekend tegen de penalty van Alonso en die wordt donderdag in Mexico al behandeld door de Stewards. 18 uur plaatselijke tijd, 1 uur 's nachts hier. Vrijdagmorgen zouden we dus iets moeten weten.
    Het belangrijkste argument van Alpine is overigens dat Haas 24 minuten te laat was met zijn protest. Dat moet volgens de reglementen van de FIA binnen een bepaalde termijn na het einde van de race gebeuren en Haas was dus blijkbaar te laat.
    Alweer een heikele kwestie voor de FIA.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  9. #119
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Al bij al komt Red Bull er nog redelijk goedkoop vanaf.
    Ze zaten 1.6% boven budget (1.864.000 Britse ponden of 2.164.330 Amerikaanse dollars) en komen er vanaf met een boete van 7 miljoen dollar en 10% minder windtunneltijd de komende 12 maanden. Aangezien ze kampioen zijn betekend dit dat ze volgend jaar 70% windtunneltijd van de referentietijd krijgen - 10% = 63%

    Volgens Toto Wolf alvast een vrij milde straf. Volgens Horner dan weer een draconische straf.

    Aston Martin komt er dan weer vanaf met een boete van 450.000 dollar.
    Hun aangifte was niet helemaal in orde. Er waren wat kosten in een verkeerde kolom ingeschreven (verkeerdelijk aangerekend) maar al bij al bleven ze wel onder de cost cap.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  10. #120
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Oja, Alonso heeft zijn 7e plek van in Austin teruggekregen. Na alweer een klucht van de FIA.
    Eerst werd hun beroep afgewezen omdat tegen deze beslissing van de Stewards geen beroep mogelijk was. Maar ze konden wel een "review" aanvragen. Wat ze dus ook prompt hebben gedaan en gelijk gekregen.

    Het is dus blijkbaar van belang hoe je het beestje noemt. Een beroep of een review. Al komt het in de praktijk in de Stewards room op hetzelfde neer......
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

Soortgelijke discussies

  1. [Prono] Rallye Automobile Monte-Carlo 2022
    By Grungie in forum Rally buitenland
    Reacties: 23
    Laatste bericht: 27 February 2022, 18:31
  2. DAKAR Rally 2022
    By rallymitchel in forum Rally buitenland
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 26 December 2021, 09:21

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •