Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Discussie: Helpen bij een sortie?

  1. #1
    rally is een passie Beamer's schermafbeelding
    Geregistreerd
    17 March 2007
    Locatie
    Ingelmunster
    Berichten
    319

    Standaard Helpen bij een sortie?

    Ik heb vandaag de nieuwste editie van autonews eens doorgenomen en het voorwoord van deze editie heeft me toch wel even aan het nadenken gezet.

    In het artikel komt het erop neer dat steeds minder rallypubliek wil helpen bij een sortie en liever fotokes of filmpjes draait ipv te helpen.Ik vond dit bericht nogal vrij agressief tov de rallyliefhebber die van de kant toekijkt.

    Vroeger ging ik ook direct zonder nadenken helpen maar ik ben na enige ervaringen toch wel wat verkalmt.
    Als ik even eerlijk naar mezelf kijk ga ik toch ook niet direct den eersten besten dijk inspringen om te gaan duwen zenne want ik vind het niet altijd zonder risico. Wat niet wil zeggen dat ik nog nooit geholpen heb hé. Maar als der genoeg andere liefhebbers zijn moei ik mij er niet mee.

    Is het trouwens ook niet een beetje de schuld van bepaalde stewards die bijten als honden als je dan al eens de handen uit de mouwen wil steken?

    Is het wel verstandig om iemand uit zijn auto te helpen indien hij ergens tegenaan gebotst heeft.Kwa letsels enzo? Gelukkig ben ik nog geen getuige geweest van echt zware sorties maar ik stel me toch even deze vraag.

    Het voorval van Kris Princen is natuurlijk extreem en op zo'n moment zou ik zelf ook wel in het water gesprongen zijn om te helpen want hier ging het om mensenlevens .

    Maar los van dit feit onder de noemer egoïstisch te worden geplaatst vind ik toch niet terrecht.

    Ik vraag me af hoe jullie, leden hier op het forum, erover denken?
    Laatst gewijzigd door Beamer; 29 March 2008 om 00:07

  2. #2
    Senior Member EVA RACING's schermafbeelding
    Geregistreerd
    19 March 2007
    Locatie
    Waasmunster
    Berichten
    1.524

    Standaard

    Het is zeker niet de eerste maal dat over dit onderwerp in de media gesproken wordt.
    Het is tevens een onderwerp waarover al eens door piloten onderling over gepraat werd en onlangs weer actueel door het voorval van KP.

    Dat hiermee zeker niet iedere toeschouwer bedoeld word is een feit !
    Er zijn gelukkig nog velen die bij de minste sortie ogenblikkelijk een helpende hand toesteken om de wagen terug op weg te krijgen.
    Maar er is wel degelijk een duidelijk vershil te merken t.o.v. vroeger.

    Misschien komt dit ook wel omdat velen momenteel, met gsm, fototoestel of videocamera in de hand, steeds meer aandacht besteden aan het kunnen nemen van een goede foto op de juiste plaats en door het dure materiaal in hun handen niet kunnen/durven trekken en duwen ?
    Zonder die toestellen en die activiteit zouden ze echter zekerlijk persoonlijk meer genieten / beleven / meeleven van de actie voor hun ogen.
    Vroeger had niet iedereen een fototoestel en kon je niet anders dan de actie met je eigen ogen, oren en neus beleven. Die beelden, geluiden en geuren stonden dan voorgoed in je geheugen gegrift ! Dat is volgens mij genieten !!
    Dat soort van wedstrijdbeleving zou er eigenlijk terug moeten kunnen gebeuren. Mensen die in Spa de Legends bezocht hebben, konden die sfeer van vroeger weer terugvinden en dat was niet alleen door de wagens/piloten hoor. Veel van de "oude" vroegere generatie toeschouwers stonden terug paraat om "live" te genieten van het spektakel zoals vroeger, zonder die toestellen.

    Je gaat trouwens toch ook niet op de tribune van je favoriete voetbalploeg staan om continue van elke actie foto's te nemen ??
    Elke sport, zowel als deelnemer als als toeschouwer, moet je volgens mij "beleven".

    En laat ons dan misschien ook voor het overige nog zeggen dat dit niet alleen op sportwedstrijden voorvalt, maar dat het blijkbaar een maatschappelijk fenomeen is dat vandaag de dag mensen niet zomaar belangeloos direct klaar staan om anderen te helpen.
    Maar zoals ik al eerder hier zei: gelukkig zijn er nog vele anderen.

  3. #3
    Senior Member HaCo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    5.392

    Standaard

    Ik denk niet dat ik al ooit heb helpen duwen, ik weet niet waarom, wellicht omdat ik ne broekschijter ben...
    Rallystopwatch for Android: post your splits online.

    Follow #RallySplits on twitter for spectator splits and messages.

  4. #4
    Sponsor Henne's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 March 2007
    Berichten
    1.183

    Standaard

    Ikzelf volg maar 1 rally in het jaar, de TAC rally. Bijna ieder jaar moet ik wel eens helpen duwen/trekken/sleuren... Maar na vorig jaar denk ik niet dat ik nog rap te hulp zal springen indien iemand gewoon de gracht is ingevlogen.

    Vorig jaar lag er een historic in de gracht (engelse wagen, stuur aan de rechterkant) we moesten met zijn 4 beginnen "wippen" op de wagen aangezien ze met de buik op de grond lag. Ik stond ten eerste al compleet gebogen over de gracht (die redelijk diep was) en toen begon de chauffeur (die ondertussen achteraan hielp duwen) te roepen naar mij dat ik zijn stuur moest omdraaien. Moetje maar eens proberen om aan zo'n stuur te draaien van langs buiten als je al over de gracht leunt. Gelukkig is de Co dan achter het stuur gekropen om er wat aan te draaien . Als hij dan loskwam, dan lag ik nog bijna de gracht in omdat ik leunde op de wagen en met mijn voeten aan de andere kant van de gracht stond. Niet echt handig dus .

    Dit terwijl anderen veel te rap passeerden eigenlijk...

    Zoiets doe ik niet meer dus

  5. #5
    Sponsor Henne's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 March 2007
    Berichten
    1.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaCo Bekijk bericht
    Ik denk niet dat ik al ooit heb helpen duwen, ik weet niet waarom, wellicht omdat ik ne broekschijter ben...
    No guts no glory?

  6. #6
    Senior Member SKJEF's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Berichten
    3.338

    Standaard

    misschien niet mooi van mij, als er enen de boer op gaat ga ik niet altijd helpen zeker niet als er reeds een aantal staan te duwen, maar mocht ik ergens staan waar er geen volk is, dan zal ik zeker helpen waar kan.
    Allee kort gezegd, ik kijk altijd eerst de kat uit de boom. Want ongevaarlijk is het niet

  7. #7
    Senior Member harm's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Moorslede
    Berichten
    151

    Standaard

    Heb al veel helpen duwen bij een sortie, maar soms zieje toch gevaarlijke dingen, kerels die met under vingers tusn de wielkassen en den band zitn te trekn bevoorbeeld. Als je wilt helpen moet da met een bitje verstand gebeuren eh
    I love the smell of nafte and katsjoe in the morning

  8. #8
    Senior Member quattro's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2008
    Berichten
    2.949

    Standaard

    idd, voorzichtig zen me zoiets.Als ge een beetje als kenner naar dien auto zie,wete wel of het de moeite nog is om em te depaneren of ni.Als die ongehandhaavd is zou ik zelf ok graag hebben da ze me verder helpen zonder dat er iemand gekwetst wordt van de helpers.Teld zelf voor de rijders zelf ook:1st gordels terug aan als ge uitgestapt zij en dan terug volle gas!!Door een paar helpende gewillige handen van toeschouwers kunde dikwijls gewoon verder rijden zonder problemen.Ik weet ook uit ervaring dat ge dan als piloot en co die mensen achteraf is goe wil trakteren en bedanken,maar in zo een situatie wete meestal ni wie dat waren.Dus hiermee,bedankt aan alle mensen die dat nog doen maar neem geen onnodige risico's,dat is t'laatste wat die piloten zelf willen hoor!!

  9. #9
    oypo.nl/tomdecock
    Geregistreerd
    17 March 2007
    Locatie
    heerlen
    Berichten
    333

    Standaard

    Ik schat eerst de situatie of het veilig is en hoeveel mensen er gaan helpen.

    In Zweden het ik 2 keer een sortie mee gemaakt:

    - Alqasim 1m diep met 2 wielen in een on overzichtelijke bocht.

    veel mensen duwde de wagen uit de geul en veel mensen stonden op de weg om de andere wagens te waarschuwen(sordo zat achter hem)

    - Kaur zat vast in een boch na een afdaling en veel mensen kwamen hem helpen en de andere waarschuwen.

    Als ik vind dat er genoeg mensen zijn om hem er uit te halen zal ik altijd opletten of dr geen andere wagen aankomen.

    Foto's online:
    WWW.OYPO.NL/TOMDECOCK

  10. #10
    Senior Member HaCo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    5.392

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henne Bekijk bericht
    No guts no glory?
    Hehe... idd!
    Rallystopwatch for Android: post your splits online.

    Follow #RallySplits on twitter for spectator splits and messages.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •