Dat was zonder meer één van de engste crashes die ik ook heb gezien. En ik heb al heel véél F1 races gezien.
Maar een wagen die in brand vliegt? Dat moet al van 1994 geleden zijn, toen Jos Verstappen zijn Benetton in de pits, tijdens een pitstop, in brand vloog.
De wagens zijn heel sterk beveiligd op dat gebied. De tank kan bijna niet openscheuren.
Maar veel zal wellicht ook te maken hebben met de hoek waaronder hij de vangrails raakt. Niet geheel frontaal maar het scheelt niet zo heel veel. De wagen breekt geheel in 2 stukken, wat ook niet zo veel gebeurt, maar wel vrij normaal gezien de constructie van de wagen.
Naar wat ze op Sky vertelden was het ook niet de benzinetank die in brand is gevlogen maar de benzine uit de brandstofcollector, een kleine tank van een liter of 2-3 waar de benzine eerst in gepompt wordt vooraleer die naar de motor gaat. Want mocht de volledige benzinetank in brandt zijn gevlogen, dan was de brand nog veel heviger geweest.
Maar al bij al dank aan de Halo. Grosjean had het niet overleefd zonder. Nu kwam hij na de crash wel redelijk warrig over, begrijpelijk ook, maar hij leeft nog altijd. Meer dan wellicht zit zijn seizoen er nu op, meer dan waarschijnlijk ook zijn F1 carriere. Of zelfs zijn ganse carriere. Dat was echt een heel zware crash. Gewoon de ergste nachtmerrie voor elke racer : Brand. Ik kan me zo voorstellen dat Grosjean nu denkt dat zijn geluk is opgebruikt en zijn helm aan de haak hangt.
Dan nog even over het incident zelf. Nog even de beelden bekeken en het viel mij op dat die ene fire marshall toch maar als een lul te werk ging. Die eerste marshall die van achter de vangrail kwam aanlopen met een amper open gedraaide blusser. Dat was meer pissen van 5 meter afstand dan echt blussen. Dan deed die andere marshall het vanaf de andere kant een stuk beter. Dichter bij de vlammen en vol op de vlammen spuiten.