Ik heb de race gezien. En ik kan niet zeggen dat ik er lyrisch van geworden ben. Alles behalve. Dit was - naar mijn mening - niet beter dan de gemiddelde F1 race.
Oke, misschien mede door de onoverzichtelijke regie, maar daar kan ik moeilijk over oordelen omdat ik de vorige races niet heb gezien.
Het circuit zal er misschien ook wel toe bijgedragen hebben. Al heb ik de vorige circuits niet gezien, dit was gewoon een hobbelig smal en saai circuit.
Positief vond ik dan wel de Full Course Yellow, vergelijkbaar met de VSC in de F1. Alleen vraag ik mij af waarom ze aftellen bij het begin van de FCY. Als er gevaar op de baan is, dan geef je meteen een FCY, zonder aftellen. Elke seconde kan van belang zijn, zeker voor de wagens die zich in de buurt van het incident bevinden. Dat ze aftellen op het einde kan ik dan weer wel perfect begrijpen.
Verder vond ik dat de marshalls maar traag in actie schoten. Precies of die eerst hun 'zjat' koffie opdronken voor naar die gestrande wagen te gaan. Hoe lang heeft dat geduurd?
Ik weet niet wat ik moet denken van de attack mode. Lag het aan het circuit? Maar ik had toch de indruk dat die modus niet zo heel veel heeft uitgemaakt. Je reed wat sneller maar inhalen was een heel ander paar mouwen.
Maak die modus krachtiger en korter (althans op dit circuit), met eventueel 1 of 2 meer kansen om die te activeren.
Bij momenten had ik ook serieuze vraagtekens bij de rijstijl van sommige piloten. Was dit nu de FE of de botsauto's? Heel veel aanrijdingen, al dan niet met schade tot gevolg. Maar dat had dan ook tot gevolg dat er heel veel straffen uitgedeeld werden. En niet allemaal tijdens de race, het merendeel na de race. Waardoor de volgorde waarin ze over de streep reden totaal verschilde van de uiteindelijke uitslag. djeezes toch, wat een rotzooi.
Dat er niemand meer durft te klagen dat de straffen in de F1 te traag worden uitgedeeld.... In de FE is het 10 keer zo erg.
En dan heb ik het nog niet gehad over de verdedigende lijnen die ik heb gezien. Ik heb op een bepaald moment iemand 4-5 keer zien "weaven", van links naar rechts gaan, om zijn achtervolger achter zich te houden. Misschien is dat in de FE toegelaten maar ik heb er in de F1 toch al voor minder een penalty weten krijgen.
Het kan aan mij liggen, of het feit dat ik de vorige races niet heb gezien, maar ik ben verder ook niet erg onder de indruk van het weggedrag van de FE wagens. Het leek wel of die geen downforce hadden of hun banden geen grip hadden.
Normaal heb ik wel graag dat ze een beetje glijden - ik zou het in de F1 wel een wat meer willen zien - maar dit was van het goede teveel. Ze hadden echt héééél weinig grip.
Tot slot nog wat over de commentaar op Play Sports. Ook daar was ik niet echt an onder de indruk. Misschien ben ik een purist maar ik heb het altijd al moeilijk gevonden om Engelse woorden in een Nederlandse zin te gebruiken als er een Nederlands alternatief voor bestaat. Ik stoorde mij dan ook enorm aan het feit dat die commentator constant "formula-ie" uitsprak en voor de rest alles in het Nederlands zei. Is dat nu zo moeilijk om gewoon "formule-ee" it te spreken? Alsof je tijdens het commentaar tijdens een F1 race constant "formula-wan" zou zeggen ipv "formule één".
Maar dat is dus een persoonlijke mening en kan aan de purist in mij liggen.