Leuk filmpje. Goed idee om een apart topic te maken voor FE. Ik kijk in elk geval uit naar deze series. Eerste keer dat het gebeurt dat ik uitkijk naar FE lol, maar soit. Zelfs indien het niet zo goed is als ik gehoopt had, zien we in elk geval nog wat racen tijdens de winter. Ik heb ergens gelezen dat BBC deze races zal uitzenden, al ben ik niet zeker of ze elke race zullen uitzenden.
Even de kalender overlopen. De correcte starturen zullen we later wel eens bekijken :
15 december : Ad Diriyah, Saudi Arabië
12 januari : Marrakesh, Marokko
26 januari : Santiago, Chili
16 februari : Mexico City, Mexico
10 maart : Hong Kong, Hong Kong
23 maart : Sanya, China
13 april : Rome, Italië
27 april : Parijs, Frankrijk
11 mei : Monaco, Monaco
25 mei : Berlijn, Duitsland
22 juni : Bern, Zwitserland
13 juli : New York city, USA
14 juli : New York city, USA
En natuurlijk even de teams en piloten overlopen :
Audi Sport ABT Schaeffler
- Lucas di Grassi (BRA) : Voormalig testrijder van Renault F1. Heeft F1 gereden met Virgin in 2010. In FE sinds 2014. Werd kampioen FE in het seizoen 2016-2017
- Daniël Abt (GER) : Voormalig GP2 en GP3 rijder maar kon daar geen potten breken. Kwam in FE in 2014 dankzij vaderlief. Beste seizoen was vorig seizoen toen hij 5de werdt
BMW I Andretti motorsport
- Antonio Felix da Costa (POR) : Voormalig lid van het Red Bull Junior program. Nadat hij naast de titel greep in F3.5 gedumpt en naar DTM gegaan. Sinds 2016 in FE
- Alexander Sims (GBR) : Formule 3 en FIA GT gereden. Vorig jaar testrijden in FE.
Envision Virgin Racing
- Sam Bird (GBR) : Voormalig GP2 piloot en testrijder van Mercedes F1 team. Sinds 2014 in FE. Beste seizoen vorig jaar toen hij 3de werd
- Robin Frijns (HOL) : Voormalig testpiloot van Caterham en Sauber F1. Reed al FE in 2015-2016 en 2016-2017 maar was er vorig jaar niet bij. Keert nu dus terug naar FE
Geox Dragon
- Jose Maria Lopez (ARG) : Reed heel lang geleden F3000 en GP2. Was in 2006 testrijder voor Renault. Veel Later ging hij WTCC rijden en werd 3 keer op rij kampioen. Hij gaat nu zijn 3de seizoen FE in
- Max Guenther (GER) : Jong kereltje. Vorig jaar nog Formule 2, nu dus naar FE
Panasonic Jaguar Racing
- Nelson Piquet Jr (BRA) : Reed F1 tot aan de crashgate affaire. Daarna NASCAR en rallycross gereden. Sinds 2014 in FE. Dat seizoen werd hij trouwens kampioen
- Mitch Evans (NZL) : Voormalig GP3 en GP2 rijder. In 2012 kampioen GP3. Sinds 2016 in FE bij Jaguar.
Mahindra Racing
- Jérome d'Ambrosio (BEL) : Voormalig F1 piloot bij Marussia. Sinds 2014 in FE en haalde dat seizoen met een 4de plaats ook zijn beste resultaat
- Felix Rosenqvist (SWE) : in 2015 F3 kampioen, dan toerwagens gaan rijden. In FE sinds 2016 toen hij 3de werd in het kampioenschap
Nio Formula E team
- Oliver Turvey (GBR) : Tot GP2 geraakt maar zich daarna toegelegd op LMP2. Sinds 2014 in FE maar nog geen potten kunnen breken
- Tom Dillmann (FRA) : GP2 en GP3 gereden zonder noemenswaardige resultaten. Sinds 2016 in FE maar ook daar gene vette
DS Techeetah Formula E team
- Jean-Eric Vergne (FRA) : Voormalig F1 piloot bij Toro Rosso. Sinds 2014 in FE. Kampioen in die klasse in seizoen 2017-2018
- Andre Lotterer (GER) : Voormalig testrijder bij Jaguar F1 maar vooral bekend door 3 keer 24 heures du Mans te winnen. Sinds vorig jaar in FE
Venturi Formula E team
- Edoardo Mortara (CHE) : Voormalig GP2 rijder. Daarna DTM gaan rijden en 2de geworden in 2016. Sinds vorig jaar in FE.
- Felipe Massa (BRA) : Voormalig F1 piloot bij Ferrari, Williams en Sauber. Vice wereldkampioen in 2008
Nissan e-Dams
- Sebastian Buemi (CHE) : Voormalig F1 piloot een veelvuldig winnaar 24 heures du mans. Sinds 2014 in FE met een heel sterk palmares. 2-1-2-4 in de einduitslag
- Alexander Albon (THA) : Vorig jaar 2de in het Formule 2 kampioenschap, rookie in FE.
HWA Racelab
- Stoffel Vandoorne (BEL) : Legde het meest indrukwekkend palmares ooit voor in de lagere raceklasses, maar zakte in F1 door de mand. Nu dus naar FE
- Gary Paffet (GBR) : Testrijder geweest voor Williams en McLaren, maar vooral bekend door zijn DTM carrière bij HWA. Kampioen DTM in 2005 en 2018
Dit zijn de namen voor de eerste wedstrijd. De tweede wedstrijd valt pas in 2019 en dan zullen we misschien enkele nieuwe namen zien. Zo weten we bijvoorbeeld nu al dat Pascal Wehrlein de plaats van Felix Rosenqvist zal innemen bij Mahindra.
Dan nog 1 dingetje. Vanaf 10 december kunnen we beginnen stemmen voor de fanboost. Hoe dat werkt heb ik eerlijk gezegd nog geen flauw idee van. Dat zal ik later eens bekijken