Ik weet niet of een lager geluid, wat door het menselijk oor als"stiller" wordt aangenomen, beter is dan een hoger geluid. Ik kom uit het wereldje van de motorcross. Vroeger waren dat allemaal 2-takt motoren. Het geluid kon je best omschrijven als een zwerm woeste wespen, maar dan natuurlijk wel heel wat luider. Sinds een 10-tal jaar heeft de 2takt meer en meer plaats moeten maken voor de 4takt omdat deze laatste beter is voor het milieu. Niet alleen is de verbranding veel schoner, ook produceert de 4takt minder decibels. En het geluid wordt, omdat het nu een zwaar gebrom is, als minder luid en minder irritered voor het menselijk oor ervaren. Maar, vroeger hoorde je op 500 meter van een circuit af wel geen crossmotor meer rijden terwijl dat nu op maar liefst 2km van een circuit af nog steeds het geval is. Het zware, stillere geluid draagt blijkbaar veel verder. Met als gevolg meer en meer klachten.

Soit, dit gaat over F1. Het geluid zal serieus wennen zijn. Als ik dat filmpje op F1journaal bekijk, en als het klopt natuurlijk, lijkt het me zeer stil te zijn. Kijk eens naar het publiek. Niemand met oorkleppen op. Het moet dus inderdaad een pak stiller zijn. Misschien heeft dat zijn voordelen. Je hoort de speaker beter, je hoort ook andere dingen zoals het gepiep van de banden. Maar misschien gaat dit ook een beetje ten koste van de magie van de F1 wagen. Als je zo een wagen ziet staan dtraalt due kracht uit. Als die dan tot leven komt met een oorverdovend kabaal bevestigt dit je verwachtingen. Maar als die daar staat te zoemen als een stofzuiger.....