Na de zoveelste overwinning met de vingers in de neus van Freddy vraag ik me af of hij hier nog echt plezier aan beleeft !
Het is zelfs zo erg dat Miclotte de laatste kp van de rally mag afwerken. Jullie vinden dit misschien leuk en plezierig. Maar dit is een kaakslag voor onze sport. Alsook voor de deelnemers aan de wedstrijd.
Hoog tijd dat ze in Brussel eens de koppen bij elkaar steken, want zo kan het echt niet verder.
wrc's in Belgie zijn echt de dood van onze wedstrijden. Maar een héél beperkt aantal piloten hebben de middelen om een top-wrc over onze rallywegen te besturen. De echte strijd wordt geleverd door de juniors in de kleine categorieën. Daar is spanning troef.
Zou het niet ideeal zijn met de komst van de R5's om een kampioenschap te organiseren R1 tot en met R5. S2000 en GT's kunnen ook misschien nog toegelaten worden.
Wat betreft de GT's. Héél mooi om te bekijken, sound en vision zoals ik altijd zeg. Maar is dit echt nog wel verantwoord ?
Getuige de zware crash van Kenis op Natoye ? Ik stond er bij en ik dacht echt dat we een drama aan het beleven waren. Gelukkig niet deze maal. Dumas haalde verleden jaar een top van 265 met zijn porsche in Frankrijk. Ooit loopt het in deze categorie goed mis..
Laatst gewijzigd door SKJEF; 29 April 2013 om 11:03
Waar het om te doen is : spanning in de wedstrijden terugbrengen ! Ik denk niet dat een R5 zo snel is als een WRC 2.0L of een nieuwe generatie WRC. Ofwel moet je een kampioenschap organiseren naar Engels model, waar wrc's volledig verboden zijn (ik denk zelfs dat 4x4 volledig verboden is)
Als ze de WRC's moeten verbieden in Belgie enkel omdat de ene meer budget heeft dan de andere kunnen we er helemaal aan beginnen, daarbij heeft Loix in de Wallonie z'n grote voorsprong te danken aan de opgave van Duval en het feit dat Kuipers eerst problemen kende en de zondag nog eens veel tijd verloor door eraf te gaan, hadden ze beiden geen pech gehad zou er strijd geweest zijn tot het einde met Loix.
Wat de GT's betreft vind ik wel dat deze niet thuishoren op de rallywegen maar op circuit, pas op ik heb het nu wel over m'n persoonlijke mening, het zijn mooie auto's maar ze hebben meer de looks voor op circuit vind ik maar daar heeft iedereen z'n eigen kijk op
Als het vooral is om de wrc's verbieden wegens te duur, verbiedt dan ook de gt's, super 2000, groep n, groep a, ... want die zijn ook niet echt goedkoop!
Het probleem op dit moment is vooral het feit dat er maar ene topper aanwezig is met een recente wrc (wat niet wil zeggen dat de rest niet aan een stuur kan draaien he! ) Moesten Tjoen en Snijers een budget voor dit jaar hebben gehad en Duval het niet bij deze one shot hield, dan zou het natuurlijk een andere zaak zijn geweest!
Dat het geen spannend kampioenschap zal worden dat is wel duidelijk , maar persoonlijk ben ik tegen het verbieden van type wagens. Enkel en alleen maar vanuit veiligheidsoverwegingen zou ik wagens verbieden, voor de rest zou ik elke categorie toelaten (zoals het nu is).
Elke rallyfanaat heeft wel zijn eigen voorkeur en ik herinner me dat we enkele jaren geleden heel wat minder auto's aan te start kregen en we net de boel hebben opengetrokken om meer piloten toe te laten om nationaal te rijden.
Persoonlijk heb ik het bijvoorbeeld niet voor het Engels systeem waarbij je kan rallyrijden met een Ford Escort MK2 met Honda of Astra motor. Maar als ze dit hier ook mochten toelaten dan zijn die piloten voor mij ook welkom, het blijft rallyrijden voor publiek en deelnemers.
Wat die veiligheid betreft heb ik wel vragen bij auto's zoals die van Lejeune en Van Woensel en dergelijke. Het is nu geen probleem omdat de piloten heel ervaren zijn en snappen wat voor een monster ze moeten temmen. Maar wat als een jonge kerel voldoende budget heeft en niet beseft hoe link zo een wagen kan reageren? er is een licentiesysteem maar dat is op zich een lachertje want als je 3x finscht met een 1600 cc mag je rijden met om het even welke wagen.
Om af te sluiten. De kampioen van 2013 is dan al gekend, in andere groepen en klassen is het wel een topjaar (R2, Histo, criterium, ..), laten we dus niet panikeren en het kind met het badwater niet wegsmijten
Op dit niveau weet ge dat het niet goedkoop is. En niemand wordt verplicht om met een wrc rond te rijden he. Ge investeert maar in de wagen die ge kunt veroorloven.
Juist. Want er zijn er die komen voor de wrc's, andere voor de Super2000, en een derde voor de groep N. Voor ieder wat wils dus.