Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: hoe regelen en organiseren jullie rally s?

  1. #1
    Member MartijnB's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 March 2009
    Berichten
    98

    Standaard hoe regelen en organiseren jullie rally s?

    Na aanleiding van een topic op ons nederlandse rallyforum zou ik jullie eens willen vragen hoe jullie de VAS wedstrijden bijvoorbeeld regelen/organiseren.
    Ik ben dus eens benieuwd wat jullie anders doen dan wij.

    1 ding is mij na 2 seizoenen regelmatig rijden in Belgie zoiezo al duidelijk.
    De passie voor rallysport in Belgie is vele malen hoger dan hier
    De KP s zijn vele malen mooier en uitdagender dan hier
    En elke rijder met welke auto dan ook is welkom gezeligheid staat voorop

    Te denken valt dan bijvoorbeeld aan:

    Ambulances brandweer politie zijn die vrijwillig of betaald op die dag?

    Tijdswaarneming aparatuur word dat gehuurd? of is dat eigendom van de renstal aldaar?
    Drukwerk als roadbooks, wie maken die en zijn er grote kosten aan verbonden?

    Hoe zit het met kosten verhaling van schade gemaakt aan 3den, in de zin van een rijder die door het hek van een omwonende rijd?

    Wat dranghekken heb ik al begrepen dat de gemeente deze gratis beschikbaar stelt

    Officials zijn allemaal daar op basis van vrijwilligheid? Eventueel hotel en eten word door de organisatie betaald?

    Hoe zit het met die renstallen die jullie hebben bijv renstal hemicuda renstal Kasterlee etc etc.
    Ik neem aan dat die leden hebben en dat die leden een lidmaatschap betalen.
    Wat doen jullie daar vervolgens mee? Word daar een evenement die jullie lokaal organiseren deels mee bekostigd?

    Degene die een account hebben ons forum kunnen het topic daar ook lezen:

    http://www.rallysport.nl/forum/viewt...er=asc&start=0


    @admins: mocht dit topic in een verkeerde hoek staan verplaats die dan gaarne na een juiste
    Laatst gewijzigd door MartijnB; 3 October 2010 om 23:53

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 April 2007
    Berichten
    429

    Standaard

    Ambulances brandweer politie zijn die vrijwillig of betaald op die dag?
    Ambulances, zowel Rode als Vlaamse Kruis, zijn te betalen door de organisatie, alsook al er brandweer aan de start staat (meestal zijn die standby in de kazerne en dan moet er niets betaald worden). De politie is "gratis" voor de organisatie, als zorgen die meestal voor hun eigen inkomsten
    Tijdswaarneming aparatuur word dat gehuurd? of is dat eigendom van de renstal aldaar?
    De apparatuur is geen eigendom van de organiserende club. De tijdopneming wordt verzorgd door de federaties (VAS-PAK of RACB). Daar moet uiteraard door de organisatie ook voor betaald worden.
    Drukwerk als roadbooks, wie maken die en zijn er grote kosten aan verbonden?
    Alle kosten van drukwerk (roadbooks, veiligheidsboeken, reglementen, wegboekjes, ...) zijn op kosten van de organisatie, maar dit is in feite een deel van het inschrijvingsgeld.
    Hoe zit het met kosten verhaling van schade gemaakt aan 3den, in de zin van een rijder die door het hek van een omwonende rijd?
    Als de schade veroorzaakt werd door een deelnemer (zowel op privé als op openbaar), dan komt de rally-verzekering daar in tussen (AXA), tenzij dit had kunnen worden verhinderd door de organisatie (bvb stofschade, ..). Indien de schade veroorzaakt werd door toeschouwers, dan komt dit volledig op de rekening van de organisator!!! De schade aan landbouwgewassen komt dus meestal rechtstreeks uit de zak van de organisator
    Wat dranghekken heb ik al begrepen dat de gemeente deze gratis beschikbaar stelt
    Meestal worden enkele dranghekkens ter beschikking gesteld van de organisator, maar zeker niet genoeg voor de volledige rally. De rest moet gehuurd worden.
    Officials zijn allemaal daar op basis van vrijwilligheid? Eventueel hotel en eten word door de organisatie betaald?
    Er zijn enkele categorieën van medewerkers: de eigen organisatie doet dit vrijwillig, en dit zijn er al heel wat! De baanposten (die langs de KP staan), die krijgen daar een kleine vergoeding voor (maar als je naar de andere kant van het land moet rijden daarvoor, dan is die vergoeding al opgebruikt). De technische posten (TK's, Start, Stop) zijn meestal van andere organisaties op basis van "als jullie bij ons helpen, dan wij ook bij jullie". Dit zijn dan ook vrijwilligers. Dit wil dan ook zeggen dat helpen aan een organisatie niet enkel het weekend van de organisatie zelf is, maar het hele jaar door...
    Hoe zit het met die renstallen die jullie hebben bijv renstal hemicuda renstal Kasterlee etc etc.
    Hier begeef ik me nu op minder gekend gebied: om deel te nemen aan een wedstrijd van de VAS moet je aangesloten zijn bij een club of renstal die aangesloten is bij de VAS. Die club of renstal kan zelf iets organiseren (bvb Hemicuda, Kasterlee, KAMV, ...) of kan enkel er zijn om de piloten te helpen op en buiten de wedstrijden (bvb Duindistel, Atlantic (al zit die tussen de 2),...). Een club die organiseert biedt meestal geen steun op en buiten de wedstrijden zelf. Voor beide soorten clubs/renstallen moet een lidmaatschap betaald te worden.
    Ik neem aan dat die leden hebben en dat die leden een lidmaatschap betalen.
    Wat doen jullie daar vervolgens mee? Word daar een evenement die jullie lokaal organiseren deels mee bekostigd?
    De kost van een lidmaatschap van een (organiserende) club is meestal zodanig laag, dat daar niet veel mee gedaan kan worden... Dit gaat dan in de grote pot met ook de wedstrijdinkomsten/verliezen, en dan wordt er nadien wel beslist wat er kan gebeuren.

  3. #3
    Moderator Han's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Geel
    Berichten
    4.356

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bjorn Bekijk bericht
    Hoe zit het met die renstallen die jullie hebben bijv renstal hemicuda renstal Kasterlee etc etc.
    Hier begeef ik me nu op minder gekend gebied: om deel te nemen aan een wedstrijd van de VAS moet je aangesloten zijn bij een club of renstal die aangesloten is bij de VAS. Die club of renstal kan zelf iets organiseren (bvb Hemicuda, Kasterlee, KAMV, ...) of kan enkel er zijn om de piloten te helpen op en buiten de wedstrijden (bvb Duindistel, Atlantic (al zit die tussen de 2),...). Een club die organiseert biedt meestal geen steun op en buiten de wedstrijden zelf. Voor beide soorten clubs/renstallen moet een lidmaatschap betaald te worden.
    Ik neem aan dat die leden hebben en dat die leden een lidmaatschap betalen.
    Wat doen jullie daar vervolgens mee? Word daar een evenement die jullie lokaal organiseren deels mee bekostigd?
    De kost van een lidmaatschap van een (organiserende) club is meestal zodanig laag, dat daar niet veel mee gedaan kan worden... Dit gaat dan in de grote pot met ook de wedstrijdinkomsten/verliezen, en dan wordt er nadien wel beslist wat er kan gebeuren.
    In België moeten piloten verplicht aangesloten zijn bij een renstal. Het is via die renstallen dat er door de federaties (VAS, ASAF of RACB) vergunningen worden afgeleverd. Afhankelijk per renstal kost een lidmaatschap een 20 à 30€ per jaar. Met de ligelden wordt vooral de interne werking gefinancierd en kan er nu en dan iets georganiseerd worden (ledenfeest o.i.d.). Wij bij Titanic (renstal in Kasterlee) hebben bijvoorbeeld ook een ledenblad dat op regelmatige tijdstippen wordt verstuurd wat op zich redelijk wat kost. Voor de classicwedstrijden en rally's die georganiseerd worden, is het de bedoeling dat deze op zijn minst zelfbedruipend zijn m.a.w. dat de organisatie ervan op zich voldoende oplevert om de kosten te dekken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 March 2007
    Berichten
    506

    Standaard

    Ter aanvulling: het ene gemeentebestuur is al meegaander dan de andere, wat zich vertaalt in meer/minder kosten voor dranghekkens, huur lokalen, politie & brandweer, enzovoort. Ook worden voor allerlei werken, zoals bvb bemannen service in/out, organisatie serviceplekken, lintjes spannen en strobalen zetten, opzetten tenten, opruimen achteraf,... meestal lokale verenigingen ingeschakeld, zoals de voetbalclub, scouts, toneelclub... Als wederdienst krijgen die mensen dan vaak een standje op plekken waar er veel volk komt, kunnen ze worsten en bier verkopen, wat dan hun clubkas weer spijst. Of een procentje van de bar... Belgen zijn nu éénmaal nogal bourgondisch, zo is iedereen tevreden (inzake volle buik/blaas/lever/kassa).

    Onze mooie proeven hebben we door de geschiedenis heen gekregen. Die wegjes liggen er, dus gebruiken we ze. Puur toeval eigenlijk, maar mooi meegenomen.

    Inzake kosten (schade) achteraf zijn er twee mogelijkheden: alles verhalen op de verzekering, bespaart een hoop gedoe maar kost geld. Ofte plantrekkerij: een kosten/baten analyse maken, de verzekering niet aanspreken, en de vrijwilligers van de organisatie aanspreken die dan paaltjes gaan herzetten, prikkeldraad herstellen, een tuintje restaureren, een geultje opvullen,... een hoop gedoe, maar betaalbaar en goedkoper dan de verzekering, die meestal een stevige franchise ingebouwd heeft. Kort samengevat: centjes zijn belangrijk, een stevige sociale basis ook.

Soortgelijke discussies

  1. foto's van jullie oude bakskes
    By opel_rally in forum Rittensport
    Reacties: 171
    Laatste bericht: 29 August 2010, 21:50
  2. welke soort cibies raden jullie me aan?
    By kruznik in forum Algemeen
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 16 January 2009, 20:35
  3. belgische rally scene heeft jullie nodig
    By LRT in forum Rally binnenland
    Reacties: 83
    Laatste bericht: 17 October 2008, 16:39
  4. de belgische rallyscene heeft jullie nodig
    By LRT in forum Rally buitenland
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 16 October 2008, 16:12

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •