Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 38

Discussie: De Saaiheidsformule 1

  1. #1
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard De Saaiheidsformule 1

    Jah, 'k weet het, mss hoort het gewoon bij de patatjes thuis. Anderzijds... het lijkt me een volwaardige discussie te zijn.

    Waar gaat hem om? Wel, ik zit met een serieuze vraag; vandaag schijnen een aantal F1-bonzen zich vragen te stellen bij het entertainment-gehalte van de sport. En gelijk hebben ze! Ik volg dat cirus een dertig jaar, en tegenwoordig vind ik het niet meer zo erg de race op te namen en achteraf op 24x te bekijken!

    Laat ons even denken... we beperken de motoren in hun ontwikkeling, zorgen ervoor dat ze liefst een race of vier vij mee moeten, standaardizeren een hele hoop zaken (nou ja, in de tour de france rennen ze toch ook niet allemaal met dezelfde benen?), doen we toch meteen de fuelstops weg, want ook daar wordt er een verschil gemaakt tussen de piloten buiten hun kunsten om, de tijdsricisco's zijn veel kleiner met alleen bandenwissels. Wat kunnen we nog verzinnen? Oh ja, we tekenen circuits die mooie vormen hebben voor Google Earth (no offence Grungie), maar niet echt geschikt zijn om met iets anders dan een zeepkist over te racen!

    Je raadt het al, zo kunnen we nog even doorgaan. Ik ben geen genie (neen, zelfs niet bijna, helaas), maar ik zag het aankomen. Van ver, met luide klompen en een grote stofwolk. En de verantwoordelijken van dat circus niet? Straffer nog, Ecclestone is zo high van de macht die hij heeft, dat hij schijnt te beginnen denken dat wat hij wil, ook gewoon gebeurt: kijkers alle landen, zet u in uw zetel en kijk naar mijn geldpomp, ook al val je dood neer van verveling!

    Neen, laat ons serieus wezen; ze zijn het écht aan't verkl°ten

    Maar dan komt het érge deel... gesteld dat er een échte wil zou zijn om terug naar spectakel te gaan... wat moet er dan volgens jou gebeuren?!

    Het is een waar conundrum

  2. #2
    the living legend Dead_Man's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Bornem
    Berichten
    3.973

    Standaard

    Zijde gij ook al zo'ne ouwe bal dat ge al meer dan 30 jaar dit circus volgt ?
    Dan weet je perfect wat er moet gebeuren hé .... denk maar terug aan den tijd met Villeneuve, Arnoux, Depaillier, Laffite ....
    En in diene tijd stopten ze ook niet voor wa naft.

    De oplossing is simpel .....
    Maak van de F1 bolides terug racewagens ..... racewagens die bochtenlang op 1 cm achter hun voorganger kunnen hangen.
    Want de hedendaagse F1 bolides worden juist ontworpen voor het tegenovergestelde ..... zorgen dat er niemand dicht achter hun kan blijven rijden.



    En laat Tilke een paar circuits gaan bouwen op Mars ..... dan zijn wij er nen tijd van af
    Life is a highway to hell

  3. #3
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dead_Man Bekijk bericht
    Zijde gij ook al zo'ne ouwe bal dat ge al meer dan 30 jaar dit circus volgt ?
    Dan weet je perfect wat er moet gebeuren hé .... denk maar terug aan den tijd met Villeneuve, Arnoux, Depaillier, Laffite ....
    En in diene tijd stopten ze ook niet voor wa naft.

    De oplossing is simpel .....
    Maak van de F1 bolides terug racewagens ..... racewagens die bochtenlang op 1 cm achter hun voorganger kunnen hangen.
    Want de hedendaagse F1 bolides worden juist ontworpen voor het tegenovergestelde ..... zorgen dat er niemand dicht achter hun kan blijven rijden.



    En laat Tilke een paar circuits gaan bouwen op Mars ..... dan zijn wij er nen tijd van af
    inderdaad, cru gesteld is het dat... maar is het 'politiek' haalbaar in dat wereldje, vandaag? dat bijtanken is vr mij geen must, het is gewoon de hele kluwen die, imho, een klucht is geworden

    (en euh ja wordt er dit jaar alweer 40)

  4. #4
    autofreak dupanton's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 September 2008
    Locatie
    Oostkamp
    Berichten
    3.683

    Standaard

    Volgens mij kan er veel worden opgelost door iedere vorm van pitstops te verbieden (behalve bij lekke banden). Zo worden de teams wel verplicht om wagens te maken die voorbij kunnen steken, want in de pits kunnen ze niet meer inhalen.
    Mijn foto's vind je op ADPics

    For the hottest rallynews: http://www.facebook.com/tacrally

  5. #5
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dupanton Bekijk bericht
    Volgens mij kan er veel worden opgelost door iedere vorm van pitstops te verbieden (behalve bij lekke banden). Zo worden de teams wel verplicht om wagens te maken die voorbij kunnen steken, want in de pits kunnen ze niet meer inhalen.
    zeker? of gaan ze niet gewoon tevreden zijn met de positie die op de grid bekomen werd? (Raikkonen zei vorig jaar nog dat de uitslag van het weekeinde grotendeels vastlag in de kwali's...)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 June 2009
    Locatie
    heuvelland
    Berichten
    432

    Standaard

    wel ze hebben het niet 100% mis bij de fia met hun tanken en motoren
    het is nu aan de constructeurs om zuinerige motoren te ontwikkelen want volgens mij willen we die richting uit
    jawel het is saai en da zal ik zeker niet ontkennen
    ze hebben de domste beslissing genomen met de wagens en de vleugels smaller te maken zodat ze volgens hen beter konden inhalen maar dat is de grote fout volgens mij
    en nu die vleugels en wagens breder zoals vroeger te maken zullen ze hun fout toegeven en dat willen ze niet

    maak de auto's zoals in 1995 of zo met minder electronica en zuinerige motoren
    zou dat niet een betere oplossing zijn ????

  7. #7
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freesoul Bekijk bericht
    wel ze hebben het niet 100% mis bij de fia met hun tanken en motoren
    het is nu aan de constructeurs om zuinerige motoren te ontwikkelen want volgens mij willen we die richting uit
    jawel het is saai en da zal ik zeker niet ontkennen
    ze hebben de domste beslissing genomen met de wagens en de vleugels smaller te maken zodat ze volgens hen beter konden inhalen maar dat is de grote fout volgens mij
    en nu die vleugels en wagens breder zoals vroeger te maken zullen ze hun fout toegeven en dat willen ze niet

    maak de auto's zoals in 1995 of zo met minder electronica en zuinerige motoren
    zou dat niet een betere oplossing zijn ????
    Met dat zuinige kan je een punt hebben. Je zou kunnen zeggen 'max zoveel brandstof'

    maar de F1 moet toch ook een sport blijven waarbij de technologie ten top wordt gedreven, imo. F1 is niet enkel een piloten sport, het is ook een sport waar het draait om de beste wagen, om de synergie tussen de wagen en de piloot

    tegelijkertijd is de informatica en rekenkracht die vandaag gebruikt wordt, inderdaad een factor die het moeilijk maakt... dat geef ik grif toe. maar de ingenieurs vinden heus wel wat :-D

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Berichten
    3.425

    Standaard

    Zuinig en autosport,ik zie het verband niet ?
    Een F1 kan nooit een wagen zijn wat iets met zuinigheid te maken heeft.
    F1 gaat,net zoals ander sprintraces,om de pure snelheid.Dat de enurance rijders op een paar liter kijken,dat kan ik nog wel begrijpen Maar dat ze in de miljardenindustrie van de F1 op een paar liter moeten gaan kijken is dikke zever.

  9. #9
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GeDi Bekijk bericht
    Zuinig en autosport,ik zie het verband niet ?
    Een F1 kan nooit een wagen zijn wat iets met zuinigheid te maken heeft.
    F1 gaat,net zoals ander sprintraces,om de pure snelheid.Dat de enurance rijders op een paar liter kijken,dat kan ik nog wel begrijpen Maar dat ze in de miljardenindustrie van de F1 op een paar liter moeten gaan kijken is dikke zever.
    het valt te verdedigen in de optiek dat de techniek die ontwikkelt wordt in de F1, vaak een aangeven is geweest voor de wagen van Mr Everyday. En zeggen 'je moet zo snel mogelijk, met max zoveel liter of max zoveel uitstoot, is daarbij misschien wel een mogelijkheid. de ingenieurs zouden vast ongelofelijk verrassende zaken verwezenlijken

  10. #10
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door freesoul Bekijk bericht
    wel ze hebben het niet 100% mis bij de fia met hun tanken en motoren
    het is nu aan de constructeurs om zuinerige motoren te ontwikkelen want volgens mij willen we die richting uit
    jawel het is saai en da zal ik zeker niet ontkennen
    ze hebben de domste beslissing genomen met de wagens en de vleugels smaller te maken zodat ze volgens hen beter konden inhalen maar dat is de grote fout volgens mij
    en nu die vleugels en wagens breder zoals vroeger te maken zullen ze hun fout toegeven en dat willen ze niet

    maak de auto's zoals in 1995 of zo met minder electronica en zuinerige motoren
    zou dat niet een betere oplossing zijn ????

    De smallere vleugels hebben nu eens niets met het inhalen te maken. Of met het feit dat ze niet in elkaars kont kunnen rijden.
    De grote boosdoener is de dubbele diffuser. Die zorgt voor zoveel turbulente lucht achter de wagens dat naderen tot op minder dan 1 secnde gewoon onmogelijk is. De FIA had gans deze miserie kunnen vermijden door vorig jaar reeds klare wijn te schenken en de dubbele diffuser te verbieden. Maar dit jaar hebben ze juiste die dubbele diffuser nog meer geoptimaliseerd, waardoor die nog efficienter werkt. En ook nóg meer turbulente lucht veroorzaakt achter de wagens.


    Wat ik zelf zou veranderen? Ik zou de kwalificaties iets 'vrijer' maken. Nu staan de wagens onder parc fermé condities vanaf het begin van de kwalificaties. De wagens staan dus in race-trim en dat wil zeggen : afgesteld voor een volle tank. En dan rijden ze met een zo goed als lege tank.....
    Lijkt me niet logisch. Om het spektakel in de kwailificaties te verhogen zou ik de parc ferme condities pas laten ingaan een half uur ofzo na de kwalificaties. Op die manier krijgt elk team nog een gelimiteerde tijd om een paar basisafstellingen van de wagen aan te passen. Grote aanpassingen (zoals bv. een opgefokte kwalificatiemotor vervangen) is dan uit den boze.

    En verder zou een maximale tankinhoud geen slechte regel zijn. Zo was het vroeger in de jaren 80 toch ook?

    En de discussie over sprint- dan wel endurance races ontgaat mij een beetje. Noen je een race van anderhlf uur zonder tanken nu al endurance? Dat kun je toch niet menen? In de lMS en de 24 uur van lLe Mans zit dezelfde piloot soms 2 uur of langer achter het stuur. Na anderhalf uur is een gast als bv. Kristensen nog maar opgewarmd.

    NASCAR races al eens bekeken? Die duren gemiddeld 3 uur en langer. Weliswaar mét tanken maar zonder pilotenwissels.
    In de Belcar noemde men vroeger de races van 125 minuten sprintraces.....


    De F1 dus endurance noemen vind ik er ietwat over.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •