Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: 2009: de KERS op de taart!

  1. #1
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard 2009: de KERS op de taart!

    Voor zover ik goed gevolgd heb, is hier nog nergens een draadje over het inmiddels beruchte KERS, dat een aantal wagen zal uitrusten vanaf Australië.

    Nu weten we intussen wel allemaal waar KERS voor staat; Kinetic Energy Recovery System.

    Er zijn twee systemen in omloop... vliegwiel & electrisch. Eerste vraag dus; weten we welk team, welk systeem gebruikt?

    Dan nog een tweede vraag... het systeem is er om de wagens 'groener' te maken, en de piloten een tijdelijke 'boost' te geven, 400 kJ gedurende iets meer dan 6 seconden, als ik het goed heb. Kan deze extra boost ook gebruikt worden bij de start? Zou dit een extra kunnen betekenen voor de vier teams die er in Australië mee starten?

    En tot slot, een kleine oproep... heb je een goed, informatief artikel gelezen over KERS? zet hier een kleine samenvatting en de link

  2. #2
    Senior Member Hillfan's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Berichten
    909

    Standaard

    Dacht al te wten dat Williams een vliegwiel constructie zou hebben, evenals BrawnGP, rest elektrisch.
    KERS kan enkel gebruikt worden bij een minimum snelheid van 100km/u, dus niet bij de start of bij het uitaccelereren uit een trage bocht.

    voor technische uitleg:
    http://www.racecar-engineering.com/a...s-flybrid.html
    http://www.f1fanatic.co.uk/2007/09/2...logy-revealed/

    of in beeld:





    F1 manager kampioen 2012, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono kampioen 2009, F1 prono criterium kampioen 2009

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 March 2007
    Berichten
    359

    Standaard

    De meesten kiezen voor een elektrisch systeem, zo goed als allemaal eigenlijk.

  4. #4
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hillfan Bekijk bericht
    Dacht al te wten dat Williams een vliegwiel constructie zou hebben, evenals BrawnGP, rest elektrisch.
    KERS kan enkel gebruikt worden bij een minimum snelheid van 100km/u, dus niet bij de start of bij het uitaccelereren uit een trage bocht.
    <...>
    over dat bij de start heb ik nog eens gedacht, na in verschillende interviews te hebben gelezen dat er een 'potentieel voordeel' is, al naargelang de afstand tot de eerste bocht. en inderdaad, de eerste 1.9 seconden niets, maar dan zitten ze al aan de 100 km/u, hé

  5. #5
    Senior Member Holkers's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 June 2007
    Locatie
    Voorschoten (nl)
    Berichten
    1.562

    Standaard

    Nou zou er in theorie geen energie in de KERS mogen zitten bij aanvang van de race, dus een startvoordeel zou zowiezo niet mogelijk mogen zijn...

  6. #6
    Senior Member HaCo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    5.392

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cava Bekijk bericht
    De meesten kiezen voor een elektrisch systeem, zo goed als allemaal eigenlijk.
    Jammer eigenlijk, want het systeem met het vliegwiel zou efficienter werken: gezien er geen omzetting is naar elektriciteit, en omgekeerd.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Holkers Bekijk bericht
    Nou zou er in theorie geen energie in de KERS mogen zitten bij aanvang van de race, dus een startvoordeel zou zowiezo niet mogelijk mogen zijn...
    Zeker? Een volle batterij lijkt me voldoende energie om een super start te krijgen.

    Was het niet zo dat je het knopje van de KERS maar 1x per ronde mag bedienen? Dat gaat leuke situaties opleveren als het zo is! Ik kijk al uit naar de race!!!

    Weet iemand waar je vrije trainingen kan zien (eventueel uitgesteld?)
    Rallystopwatch for Android: post your splits online.

    Follow #RallySplits on twitter for spectator splits and messages.

  7. #7
    JV-spirit NewTown's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Ginderachters
    Berichten
    1.762

    Standaard

    Tja, als de piloten erover spreken dat ze het kunnen gebruiken bij de start... ? De 1x/ronde limiet had ik ook gelezen.

    En dat ander is een goede vraag, waar worden de trainingen morgen online uitgezonden?! (maar is eigenlijk verkeerde topic)

  8. #8
    Senior Member HaCo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    5.392

    Standaard

    Heidfeld over KERS en zijn voor- of nadeel tov Kubica zonder KERS:
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/73909
    Rallystopwatch for Android: post your splits online.

    Follow #RallySplits on twitter for spectator splits and messages.

  9. #9
    Senior Member HaCo's schermafbeelding
    Geregistreerd
    16 March 2007
    Locatie
    Leuven
    Berichten
    5.392

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaCo Bekijk bericht
    Was het niet zo dat je het knopje van de KERS maar 1x per ronde mag bedienen? Dat gaat leuke situaties opleveren als het zo is! Ik kijk al uit naar de race!!!
    Denk dat ik me vergis, het gaat over de voorste spoiler die je mag aanpassen, 1x per ronde 6° op en 6° terug...
    Rallystopwatch for Android: post your splits online.

    Follow #RallySplits on twitter for spectator splits and messages.

  10. #10
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.396

    Standaard

    KERS mag per ronde 400 KiloJoule opleveren. Dat mogen ze in 1 keer gebruiken maar ook in meerdere keren. In 1 keer is dat zo'n 7-8 seconden maar het mag ook 2 keer 3.5-4 seconde per ronde.

    Voorvleugel aanpassen is 2x per ronde. van +3° tot -3°.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •